<< >>

Osm kroků, které vás mohou převést z chaosu do klidu

Naše kultura nás zahlcuje – dokonce i pojetím, že mít přeplněný diář je „IN“, a mít volno je špatné. Zvyšuje se pracovní tempo, tlak na výkonnost a mnoho dalších úkolů v osobním životě si vytváříme sami porovnáváním se s jinými a s dojmy, které si přinášíme z obrazovek či monitorů. Pocity přepracování, únavy a napětí jsou dnes všeobecné. My jsme však nebyli stvořeni k horečnému životu a vyčerpání, potřebujeme být v klidu.

Jak často odpovídáte na dotazy svých přátel: „Nemám čas“? A jak často takto odpovídáte i na dotazy svých dětí? A co staří rodiče a nemocní lidé kolem vás? Ale i pečováním se může člověk ocitnout ve zběsilém kolotoči. Ať už z jakýchkoli důvodů chybí relaxace a oddych, trpí tělo, mysl, vztahy a následky jsou i v duchovní oblasti. Ve stavu chronického stresu a napětí se objevují bolesti hlavy, poruchy chuti k jídlu a poruchy spánku, onemocnění zažívacího traktu, zvýšená zranitelnost i psychiatrické nemoci. Pocit přetížení se může projevovat také jako napětí v citové oblasti (úzkostnost, deprese, podrážděnost, hněvivost), v myšlení (starosti, převalování myšlenek, pochybnosti, beznaděj a bezmocnost, vina) a ve změnách chování (křik, panika, peskování).

Jaké změny můžeme udělat, abychom měli větší radost ze života, žili kvalitněji a nebyli jen vláčeni proudem a okolnostmi?

 

  1. Zhodnoť svůj vztah k práci a oddychu

Pracovat dlouho bez přiměřených přestávek není to nejlepší – zvykni si dělat pauzy po 30, 45 a 60 minutách, a to bez jakýchkoli pocitů viny. Konání více úkolů současně snižuje produktivitu o 40 %.

 

  1. Najdi si čas pro sebe

Nejdi z jedné akce do druhé, ale ponech si čas pro chvíle uvolnění a dělání toho, co tě těší. Pozor na čas promarněný u TV, PC, mobilu…

 

  1. Přizpůsob své nároky na domácnost

Nemusí být vše perfektní, standardy „ideální matky“ jsou nedosažitelné. Čas na vztahy je důležitější než čas úklidu. Pamatuj na pravidlo 80/20 – efektivní provedení 20 % práce vydá za neefektivní zbytek.

 

  1. Rozviň přátelství s těmi, kteří také nechtějí přetěžovat sebe a své děti a nesnaží se ve všem být perfektní

Najdi ty, kteří se také snaží žít pěkně s rovnováhou v práci, odpočinku i hrách.

 

(Foto: JoWi, churchphoto.de)

  1. Než něco slíbíš, uvažuj

Pokud již máš svůj diář plný, není dobré přidávat další akci. Tvé ANO něčemu znamená NE něčemu jinému, a tak odpadají často ty nejdůležitější prvky života – odpočinek, cvičení, spánek, modlitba, čas na nejbližší.

 

  1. Mysli na své blízké

Odděl si čas na společné aktivity a události v rodině, sdílení vzpomínek, společně strávené chvíle. Partner/ka a děti jsou prioritou, laskavé vztahy je nutné budovat.

 

  1. Uprav své myšlení

Místo „To je hrozné, nikdy to nedokážu“ si řekni „ Je to nepříjemné, ale zvládnu to“. A když jsi vyčerpaný, řekni si: „Jsem Boží dítě a mám svoji cenu.“ A měj se rád.

 

  1. Žij v přítomnosti

Přílišná soustředěnost na minulost nebo budoucnost nás okrádá o radost z přítomnosti. Můžeš uvažovat nad tím, co přijde, nebo přemýšlet o minulosti, ale nauč se soustředit na to, co činíš právě nyní. Brát přítomnou chvíli bez výčitek, co bys ještě měl nebo máš dělat, snižuje pocity stresu.

 

A jak je možné se snadno a rychle uvolnit?

  • Výzkumy uvádějí, že naslouchat 30 minut klasické hudbě (Beethoven, Mozart, Bach…) má podobný efekt jako jedna tableta Diazepamu.
  • Svěží mátová vůně v prostoru pomáhá snižovat úzkost a únavu.
  • Pamatuj na dech – hluboké dýchání zklidňuje stres těla během pár minut. Hluboký nádech (na 4 doby) a hluboký výdech (také na 4, nosem) snižuje srdeční tep i krevní tlak.
  • Využij pohyb – dokonce jen desetiminutová chůze může pomoci zvýšit energii, snížit únavu a zklidnit myšlení.
  • Vypni zprávy – i když je důležité mít informace o aktuálních událostech, je prokázáno, že zprávy o dramatických událostech zvyšují hladinu stresu, a dokonce mohou způsobit zhoršení zdravotního stavu.

Jen samé dobré zprávy Vám přeje lékařka Jana Krynská

(Připraveno podle zahraničních materiálů.)

 

 


 Sdílet článek na:
redakce - AIS 1. března 2018 Životní styl