<< >>

NEW START PLUS je registrovaný program podpory zdraví založený na principech soudobé medicíny, s přihlédnutím ke všem oblastem lidského života. K základnímu kryptogramu NEW START (začáteční písmena anglických názvů – výživa, pohyb, voda, slunce, střídmost, vzduch, odpočinek, důvěra) je přidán výraz PLUS zahrnující priority, optimizmus, integritu a společenskou podporu. Celý projekt má tedy 12 bodů.
V tomto článku bude představeno první písmeno kryptogramu – Nutrition – Výživa.

 

Chvála bylin a rostlinné stravy

Také jste se nemohli dočkat první jarní zeleniny a díváte se, jak salát na záhonku nabírá tvar hlavičky a slibuje svěží a chroupavé mladé lístky? Pochopitelně, roční období má vliv i na náš jídelníček a po hutnější, často kaloricky bohatší stravě v zimě (vyšší potřeba „pro zahřátí“) se tělo těší na odlehčenou jarní stravu s dostatkem svěží zeleniny, jež zásobuje tělo především vitamíny skupiny C. Mladé lístky řebříčku, pampelišek, kopřivy, květy chudobky a mnoho dalších bylin napomáhá organizmu k očistě a posiluje imunitu.

„Před kopřivou smekni, před bezem klekni…“ říkali naši předkové. I my se můžeme těšit z hojnosti darů, které pro naše zdraví Stvořitel připravil. Brokolice, špenát, celozrnné obiloviny a luštěniny, ořechy – to vše je doporučováno i z hlediska epigenetiky, tj. ovlivnění našich zděděných dispozic. Pokud pochopíme principy zdravé výživy a budeme se jimi řídit, lze zvrátit trendy ve výskytu nemocí, které trápí náš současný civilizovaný svět. Za většinou zdravotních potíží je nadbytek příjmu energie, nedostatek pohybu a vysoká psychická zátěž.

 

Kolik času trávíte v kuchyni a u jídla?

I když jídlo a pití v podstatě tlumí hlad a žízeň, jde o víc. Už u kojenců je krmení spojeno s teplem, přijetím, láskou. Jídlo je i sociální zkušenost, ke které patří společenství, sdílení a naslouchání, láskyplný zážitek. Zprostředkují jej oči – barevnost připraveného talíře, ladně prostřený stůl… Pro chuťové vjemy je podstatná úloha nosu – může rozlišit až 2000 vůní či pachů. Receptory v zadní vrcholové oblasti nosu přenášejí signály přímo do té části mozku, kde se zpracovávají emoce.  Vůně v nás může vyvolat i vzpomínky a touhu (využíváno hojně instalací pekáren v supermarketech). Výrazem „rozpustí se na jazyku“ se snažíme vyjádřit lahodnost – na jazyku je 2–4 tisíce chuťových buněk; jsou třeba 2–3 kousnutí do pokrmu, abychom si chuť uvědomili. Rozlišujeme slané, sladké, hořké, kyselé a chuť umami (znamená chutný, kořeněný), dále zda je jídlo suché či vláčné, tvrdé nebo měkké, horké nebo studené. I hmatové receptory si přijdou na své – kdy jste naposled těsto hnětli rukama, dotýkali se jej a vnímali různé textury? I sluch se stravování účastní – křupavost odlišuje svěží zeleninu od povadlé, vnímáme šum otvírané minerálky, cinkot nádobí v kuchyni… Příprava čerstvých pokrmů zabere čas – ale vytváří celou paletu vjemů a příjemných pocitů. Vychutnat si jídlo chce čas, ale snižuje stres a přináší klid a pozitivní city (ne nadarmo se říká, že muži se má dát nejprve najíst a pak teprve s ním řešit denní problémy).

 

Stavební prvky zdravé výživy

Téma výživy je velmi široké, a tak najdete mnoho různých rad a doporučení; ne všechna jsou však odborně podložena. Základní složky stravy jsou bílkoviny, tuky, sacharidy, minerální látky, vitamíny a stopové prvky. Nově se uvádějí i látky fytochemické, které se vyskytují v rostlinné stravě (ovoce, zelenina, luštěniny, obiloviny) a mají na člověka biologický účinek. Slouží k udržení zdraví a v případě nemoci k regeneraci látkové výměny, vykazují protinádorové a protisklerotické účinky. Vyskytují se jako komplexní směs v celém produktu (lépe konzumace celého ovoce či zeleniny než jen jejich šťáv) a na špici doporučovaných jsou ze zeleniny brokolice a z ovoce jablka. Některé typy fytochemikálií: terpeny – vysoce účinné antioxidanty, např. v rozmarýnu či šalvěji; karotenoidy – antioxidanty – listová  zelenina, natě – zvlášť účinné proti makulární degeneraci sítnice; fytosteriny – snižují  LDL cholesterol, polyfenoly – eliminují karcinogeny podobně jako fytoestrogeny, které výrazně snižují riziko zhoubného bujení. Je známo více než 10 000 substancí, mnohé z nich brzdí nádorový růst.

Ještě poznámka k proteinům (bílkovinám). Jsou potřebné ke stavbě buněk i jako základ hormonů a enzymů. Malé molekuly proteinů se nazývají aminokyseliny (AMK). Z 20 známých AMK je 8 esenciálních (pro život nutných) a musí být do těla přijímány. Čím více esenciálních AMK strava obsahuje, tím je biologicky cennější. Živočišné produkty mají v tomto smyslu větší hodnotu než rostlinné, ale při vhodné kombinaci přírodních živin (zejména obilovin a luštěnin) je naopak biologická cennost rostlinné stravy větší než stravy živočišné. Studie EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition), publikovaná v roce 2005, prokázala, že především konzumace červeného masa výrazně zvyšuje riziko nádorů, zejména střev. Pokud se někdo nechce vzdát konzumace masa, doporučuje se alespoň snížit frekvenci na 2–3krát týdně. Obecně je doporučován lakto-ovo-vegetariánský model, případně semivegetariánský (akceptuje i ryby a drůbež). Na základě odborných studií doporučuje lakto-ovo-vegetariánství i církev adventistů, není to však podmínkou členství ani výrazem větší duchovnosti.

 

 

O kvalitě a kvantitě

Zdravá výživa není jen otázkou kvality, ale také kvantity, množství. Zvýšení příjmu potravy při větší tělesné zátěži (sport, těžká práce, onemocnění), v těhotenství a při kojení je normální. Pozor však na obsah tuků a jednoduchých cukrů, které zvyšují kalorickou hodnotu stravy bez zvýšení její biologické hodnoty.

Snížení příjmu (kalorická restrikce) má značně pozitivní vliv na věk, výskyt civilizačních nemocí a kvalitu života zejména ve stáří. Už po staletí se doporučuje několik dnů v roce se postit v rámci očisty organizmu. Nejnovější výzkumy ukázaly, že krátkodobý půst (1–2 dny) před aplikací chemoterapie chrání zdravé buňky v těle, a tak je tato léčba více efektní a lépe snášena.

 

Voda a (nejen) jiné nápoje

Při nedostatku vody vznikají problémy s krevním oběhem, vzniká únava a pokles duševní výkonnosti. Vhodné je pít mezi jídly, eventuelně před jídlem, ale ne během konzumace stravy, aby se neředila trávenina v žaludku. Nepodkročitelné minimum je příjem 1,5 litru vody za den.

Problémem jsou slazené nápoje, sportovní a energetické drinky. Jsou nejen kyselé (pH), ale obsahují také mnoho cukru, což vede nejen ke zvýšenému výskytu zubního kazu, ale i k erozi (narušení) skloviny. Pro erozi skloviny jsou nebezpečné i ovocné šťávy, kyselé zelí, rebarbora a ocet v nálevech na saláty. Negativně působí i konzumace ovoce a kyselé bonbóny. Naproti tomu mléčné produkty – mléko, sýry a většina jogurtů nejsou erozivní, neboť obsahují i vápník a fosfáty, což jsou látky, které zubní sklovinu tvoří.

Ochranou před erozí je fluor v zubní pastě a ústních vodách, přirozenou ochranou jsou sliny. Neutralizují přijaté kyseliny v ústech a opět budují postiženou sklovinu. Účinně pomáhá také žvýkačka bez cukru – a to zejména tam, kde je tvorba slin slabá.

 

Doporučená optimalizace výživy

  • méně proteinů (bílkovin)
  • méně tuku
  • více vlákniny
  • více komplexních sacharidů (uhlovodanů)
  • dle možnosti žádné rafinované potraviny
  • žádný alkohol
  • hodně čerstvého ovoce a zeleniny
  • úprava stravovacích časů
  • pouze 2–3 jídla denně
  • žádné svačinky mezi jídly
  • jíst pravidelně, v určitý denní čas
  • pauzy mezi jídly (cca 5 hod)
  • jíst pomalu a dobře kousat
  • nepřejídat se
  • dostatek tekutin (nejlépe čisté vody, ale ne při jídle)
  • jíst bez shonu a spěchu, v příjemné atmosféře
  • hojně pohybu po jídle
  • sportovní aktivity v přírodě (povzbuzení látkové výměny, zvýšení HDL cholesterolu)
  • hojně čerstvého vzduchu

 

Vhodná jsou doporučení z knihy Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech od lékařky Dany Millerové, z níž cituji následující doporučení.

Strava v poměrech České republiky má být

  • pestrá a vyvážená,
  • s posílením potravin rostlinného původu na úkor živočišných,
  • skromná (odpovídající energetickému výdeji),
  • pravidelná (ne s denním hladověním a večerním a nočním přejídáním se),
  • s dostatečným pitným režimem nekalorických tekutin,
  • s omezeným zařazováním kalorických potravin typu „fast food“,
  • nemá být řešením prožívaných frustrací přejídáním.

 

S použitím českých i zahraničních materiálů připravila lékařka Jana Krynská

 

N (Nutrition) – Výživa

E (Exercise) – Pohyb

W (Water) – Voda

S (Sunshine) – Slunce

T (Temperance) – Střídmost

A (Air) – Vzduch

R (Rest) – Odpočinek

T (Trust) – Důvěra

P (Priorities) – Priority

L (Living Optimistically) – Optimizmus

U (Up with Integrity) – Integrita, celistvost

S (Social Support) – Vztahy, společenská podpora


 Sdílet článek na:
redakce - AIS 14. srpna 2017 Životní styl