<< >>

Všechny životní povinnosti, úkoly, domluvené a konečné termíny nevyhnutelně vyvolávají stres. Stres také vyvolávají okamžiky zklamání nebo dlouhodobé problémy. Podle Národního institutu duševního zdraví chronický stres podrývá imunitu, narušuje trávení, spánek, ovlivňuje reprodukční systém. Pro udržení optimálního zdraví je důležité vědět, jak zvládat stres v životě a kdy nastal čas vyhledat pomoc.

 

Lékař David J. Puder, který pracuje v Centru behaviorální medicíny na Univerzitě Loma Linda, nabízí tři tipy, jak snížit bezprostřední stres a zvládat hektické okamžiky v životě.

 

Širší perspektiva

Stres dokáže v daném okamžiku člověka zahltit. Když však člověk ustoupí o krok dozadu, dokáže vidět širší obraz. David J. Puder k tomu říká: „Možná potřebujete zahlédnout hlubší souvislosti, které způsobují stres a kognitivní zkreslení, která jsou součástí myšlení během stresujících situací. Stres zhoršuje přehnané zobecňování nebo černobílé myšlení ‚buď-anebo‘, které pak člověka úplně zahltí. Abychom se tomu vyhnuli, je potřeba se snažit oddělit sebe od situace a vyzvednout nějaká pozitiva namísto toho, abychom viděli situaci úplně černě.“

 

Pohyb

Sedavý způsob života vyvolává celou řadu zdravotních problémů. Přesto si mnoho lidí neuvědomuje, že pohyb a cvičení jsou potřebné nejen pro fyzickou kondici, ale dokážou výrazně posilovat i duševní zdraví. David J. Puder konstatuje, že dobrá pohybová či posilovací rutina se může stát strategií, která přináší úlevu od probíhajících stresů a umožní lépe snášet budoucí zatěžující situace. „Často lidem doporučuji, aby začali se cvičením, které zaměstná celé tělo. Udělejte si třeba několik dřepů či se přitahujte na hrazdě – a postupně zvyšujte během cvičení zátěž. To pak může ovlivnit, jak budete snášet zátěž budoucí – ať již duševní, nebo fyzickou.“

 

Zdravá, vyvážená strava

Výběrem stravy můžeme snižovat dopady stresu na tělo. Právě kvůli zvýšené hladině stresových hormonů jsou lidé ve stresu také náchylnější k přejídání. Je potřeba, abychom do své stravy zahrnuli dobré zdroje tuků, jako je olivový olej nebo ořechy. Dobrou volbou je také zelená listová zelenina, protože je prokázáno, že má příznivý vliv na zlepšování kognitivních funkcí.

 

Realizace těchto tří návrhů, jak se vyrovnávat se stresem, nám může přinést pocit, že svůj život řídíme právě v okamžicích, kdy nás stres zahlcuje. Mohou nám napomoci zlepšovat kvalitu života. Pokud však již stresovou situaci nezvládáme, je potřeba si uvědomit, že potřebujeme další pomoc. „Když se nahrne příliš mnoho stresu, nevidíme žádné východisko, či dokonce uvažujeme o sebevraždě, je dobré navštívit lékaře, psychologa či poradce,“ doporučuje David J. Puder.

Janelle Ringer, Loma Linda, ANN, foto: Tobias Klepp, churchphoto.de

 

Články o programu „NEW START PLUS“, který představuje vyvážený přístup ke zdravému životnímu stylu:

N (Nutrition) – Výživa

E (Exercise) – Pohyb

W (Water) – Voda

S (Sunshine) – Slunce

T (Temperance) – Střídmost

A (Air) – Vzduch

R (Rest) – Odpočinek

T (Trust) – Důvěra

P (Priorities) – Priority

L (Living Optimistically) – Optimizmus

U (Up with Integrity) – Integrita, celistvost

S (Social Support) – Vztahy, společenská podpora


 Sdílet článek na:
redakce - AIS 27. února 2019 Životní styl