<< >>

To, co jíme anebo nejíme, může ovlivňovat náš imunitní systém.

Jedna studie ukázala, že během pouhých dvou týdnů stravy s nedostatkem ovoce a zeleniny imunitní funkce prudce klesají – ale pouhý jeden a půl šálku rajčatové šťávy nás vrátí do života. Ne pět porcí denně, stačila jedna vysoká sklenice rajčatové šťávy. Pouhá mrkvová šťáva tak dobře nefungovala, stejně tak špenát v prášku odpovídající zhruba jedné porci.

To nám říká dvě věci. Za prvé, jak pozoruhodně můžeme ovlivnit imunitní funkci jednoduchými dietními rozhodnutími, a za druhé, že ne všechna zelenina je stejná.

Je tedy pravda, že lidé, kteří jedí zdravěji, jsou skutečně méně nemocní? Ukazuje se, že lidé, kteří jedí více ovoce a zeleniny, mají nižší riziko infekcí horních cest dýchacích, ať už jsou vegetariáni nebo ne. Dokonce i jedno jablko denně navíc vám může pomoci udržet zdraví.

Podíváme-li se na vážnější respirační infekce, jako je chřipka, zjistíme, že pokud je někdo obézní, zvyšuje to míru hospitalizace o 6 %, fyzická nečinnost ji pak zvýší o 7 %. Ovšem jen malý propad ve spotřebě ovoce a zeleniny zvýší míru hospitalizací souvisejících s chřipkou ještě více.

Celé ovoce a celá zelenina poskytují přirozenou rovnováhu všech možných látek, které mohou zlepšit imunitní funkce komplementárním, kombinovaným nebo synergickým působením, což by mohlo vysvětlit ochranný účinek pozorovaný při vysoké spotřebě ovoce i zeleniny.

V jedné známé studii byli starší jedinci náhodně rozdělení do skupin podle spotřeby ovoce a zeleniny. Ti s pěti porcemi (400-500 g) denně měli zlepšenou protilátkovou odezvu na očkování proti zápalu plic, ve srovnání se skupinou konzumující pouhé dvě porce (160-200 g) ovoce a zeleniny denně. Představovalo to nárůst imunitní odpovědi o 80 %; jen asi 30 % účastníků ale dosáhlo kýžené úrovně. Šest porcí denně je lepší než dvě, ale osm, devět nebo deset porcí denně bude velmi pravděpodobně fungovat ještě lépe.

Tip: Konzumujte denně pestrou škálu ovoce a zeleniny. Čím více, tím lépe! Zlepší se tím funkce vašeho imunitního systému, sníží riziko onemocnění infekcí horních cest dýchacích i nutnosti případné hospitalizace. Účinky se dostavují velmi rychle, již v řádu dní.

Poznámka: Toto doporučení platí pro všechny, největší prospěch z něj však budou mít starší lidé, u kterých bývají již imunitní funkce výrazně oslabené

© Fakta o zdraví / NutritionFacts.org

Z webového serveru Fakta o zdraví, redakčně kráceno. Na serveru mohou zájemci shlédnout video k článku nebo si rozbalit jeho přepis (pod videem) a seznámit se s celým textem. Pod záložkou „Citované zdroje“ pak mohou nahlédnout přímo do vědeckých studií, ze kterých uvedené informace pocházejí.

redakce - AIS 2. dubna 2020 Životní styl