Jeho nasycení

,
Pixabay_wheat-g98757da3c_1280

I jedli, nasytili se a sebrali zbylých nalámaných chlebů sedm košů.

Marek 8‚8

Zdá se, že jako lidé máme sklony hodnotit druhé na základě jejich barvy kůže, pohlaví, rasy či náboženství. Nedávno jsem narazila na životní příběh mimořádného matematika Šrínivásy Rámanudžana. Kvůli svému etnickému původu zažil mnoho ústrků a ponížení, až se mu nakonec dostalo uznání za zásadní přínos vzdělávání v Anglii. V roce 1918 se stal prvním Indem, který byl přijat jako vyučující na Trinity College v Cambridge. Zemřel ve věku pouhých dvaatřiceti let.

Je náročné stát se součástí skupiny, když jste považováni za outsidera. Učedníci nemohli pochopit, že by také pohané mohli být pozváni do Božího království. Poté, co Ježíš nasytil chlebem dav pěti tisíc lidí (Mk 6‚34–44), a po překvapivé rozpravě se syrofenickou ženou, kde Ježíš mluvil o nasycení chlebem (Mk 7‚24–30), nasytí Ježíš ještě další čtyři tisíce shromážděných. Při tomto zázraku (Mk 8‚1–10) se objeví jiná čísla a také jiný výraz pro koš. Tentokrát Ježíš začíná se sedmi bochníky (v. 5). A opět se tu setkáváme se čtyřmi slovesy: Ježíš bere chléb, vzdává díky, láme chleby a dává je učedníkům, aby je rozdávali lidem (v. 6). „I jedli, nasytili se a sebrali zbylých nalámaných chlebů sedm košů. Těch lidí byly asi čtyři tisíce“ (Mk 8‚8.9). Při nasycení Židů se objevovala čísla pět a dvanáct, u pohanů čtyři a sedm. Číslo čtyři se v Bibli používá pro celou zemi (čtyři světové strany) a sedm bylo pohanských národů, které musely ustoupit Izraelcům v Kanaánu (Sk 13‚19; Dt 7‚1). Je zde také použito odlišné slovo pro koš (spuris), které zapadá do kultury nežidovského obyvatelstva. I tito lidé byli nasyceni a zbylo sedm košů. Pokud jste se někdy cítili jako outsideři, o které ostatní nemají zájem, vězte, že i vás chce Ježíš nasytit. A zítra konečně zjistíme, co v tomto příběhu představoval chléb.

Další

Na mou památku

Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb, vzdal díky, lámal jej a řekl: „Toto jest mé tělo, které se za vás vydává; to čiňte na mou památku.“ Stejně vzal po večeři i kalich a řekl: „Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví; to čiňte, kdykoli budete...
čti dále

Sluha

Ježíš vstal od stolu, odložil svrchní šat, vzal lněné plátno a přepásal se; pak nalil vodu do umyvadla a začal učedníkům umývat nohy a utírat je plátnem, jímž byl přepásán. J 13,4.5 Kristův život byl projevem nesobecké služby. Každý jeho čin svědčil o tom, že „nepřišel, aby si dal sloužit,...
čti dále