Lámech

,
Jitřenka

Lámech (bojovník)

Kainův potomek nebo Noemův otec.

Genesis 4,18 –24; 5,28 –31

Podle Gn 4 je Lámech synem Metúšáela a potomkem Kaina. Avšak podle Gn 5 se zdá, že Lámech je synem Metuzaléma, což by znamenalo, že byl jedním z Ježíšových předků. Z toho vyplývá, že Lámechové byli dva. První má několik synů, ale žádný Noe mezi nimi není zmiňován. O druhém Lámechovi se dozvídáme, že se ve věku 187 let stal Noemovým otcem. Rozdíly mezi Lámechem I. a Lámechem II. nejsou však jen v rodokmenu. Druhý Lámech projevuje víru v Boha. Je to zřejmé ze jména, které vybral pro svého syna: „Dal mu jméno Noe (to je Odpočinutí). Řekl:,Ten nám dá potěšení a odpočinutí od naší práce a od námahy našich rukou, kterou nám přináší země prokletá Hospodinem.‘“ (Gn 5,29)

První Lámech je jiný typ člověka. Vidíme v něm Kainův charakter. Krátký popis, který se dozvídáme, ukazuje na řadu negativních vlastností. Je arogantní a nemá úctu k životu druhých. Jasně to vidíme z toho, co říká svým dvěma ženám: „Zabil jsem muže za ránu, kterou mi zasadil, zabil jsem mladíka za zranění, jež mi způsobil“ (Gn 4,23; B21).

Jméno nevypovídá o úspěšném či neúspěšném životě. Také o svém nositeli toho mnohdy prozrazuje jen velmi málo, ne-li vůbec nic. Lámech I. a Lámech II. měli stejné jméno, ale jako lidé byli naprosto odlišní. Lidi nesmíme posuzovat podle jména (nebo titulu), ale podle toho, jak žijí. Tak to dělá i Pán Bůh!

Pane, někdy máme sklon posuzovat druhé lidi podle jejich jména nebo titulu. Pomoz nám vidět především jejich charakter a způsob života.

Další

Ezdráš

Dvanáctý den prvního měsíce jsme se vydali od řeky Ahavy na cestu do Jeruzaléma a ruka našeho Boha byla nad námi. Vysvobozovala nás z rukou nepřátel a těch, kteří nám na cestě strojili úklady. Ezd 8,31 Když zajetí skončilo, několikatisícový zástup se připravoval na odchod z Babylonu. Před nimi byla...
čti dále

Daniel

Tu se říšští vládcové a satrapové snažili nalézt proti Danielovi záminku ohledně jeho správy království, ale žádnou záminku ani zlé jednání nalézt nemohli, neboť byl věrný. Žádnou nedbalost ani zlé jednání na něm neshledali. Da 6,5 Prostřednictvím Josefa a Daniela mohl Bůh vykonat mnoho dobrého. Nesledovali totiž vlastní zájmy, ale chtěli...
čti dále